Sorting
Source
Katalog zbiorów
(57)
Form of Work
Książki
(54)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(25)
Proza
(6)
Audiobooki
(3)
Dramat (rodzaj)
(1)
Poradniki i przewodniki
(1)
Status
available
(63)
unavailable
(3)
only on-site
(1)
Branch
Wypożyczalnia Główna
(52)
Czytelnia
(4)
Filia nr 2
(11)
Author
Zimna Elżbieta
(4)
Mikołajewski Jarosław (1960- )
(3)
Bieroń Tomasz (1963- )
(2)
Diederen-Woźniak Małgorzata
(2)
Gitkiewicz Olga
(2)
Goc Anna (1987- )
(2)
Hinz Krzysztof Jacek (1955- )
(2)
Lipczak Aleksandra (1981- )
(2)
Nesterowicz Piotr (1971- )
(2)
Sieczko Jakub
(2)
Springer Filip (1982- )
(2)
Szczygieł Mariusz (1966- )
(2)
Westerman Frank (1964- )
(2)
Ambroziewicz Jerzy (1931-1995)
(1)
Bałuk Kamil (1988- )
(1)
Baňková Markéta (1969- )
(1)
Białoszewski Miron (1922-1983)
(1)
Borodaj Dorota (1984- )
(1)
Burton Agnieszka
(1)
Chudyńska-Szuchnik Katarzyna
(1)
Cima Anna (1991- )
(1)
Dobreva Doroteâ
(1)
Dębicki Tadeusz (1902-1952)
(1)
Faulerová Lucie (1989- )
(1)
Gierak-Onoszko Joanna
(1)
Gierak-Onoszko Joanna (1980- )
(1)
Godlewski Piotr (1929-2010)
(1)
Grochowska Magdalena
(1)
Grzesiek Daria
(1)
Hemon Aleksandar (1964- )
(1)
Hulka-Laskowski Paweł (1881-1946)
(1)
Jabłońska Urszula (1980- )
(1)
Kalwas Piotr Ibrahim (1963- )
(1)
Karamon Tomasz
(1)
Kosior Filip (1992- )
(1)
Krall Hanna (1937- )
(1)
Kullberg Fredrik
(1)
Liminowicz Anna
(1)
Miles Tiya (1970-)
(1)
Mérétik Gabriel (1939-2000)
(1)
Měrka Petr (1979- )
(1)
Oprzędek Konrad (1984- )
(1)
Ostaszewska Maja (1972- )
(1)
Ostałowska Lidia (1954-2018)
(1)
Pezda Aleksandra
(1)
Piątek Grzegorz (1980- )
(1)
Poprawa Adam (1959- )
(1)
Radgowski Michał (1929-2013)
(1)
Radwan-Żbikowska Anna
(1)
Redzisz Monika (1974- )
(1)
Rient Robert
(1)
Ryziński Remigiusz (1978- )
(1)
Sobczuk Katarzyna (filozofia)
(1)
Sprengel Aleksandra
(1)
Stanisławska Olga
(1)
Stančík Petr (1968- )
(1)
Stuhr Maciej (1975- )
(1)
Szot Wojciech (1986- )
(1)
Szperkowicz Jerzy (1934- )
(1)
Słomczyński Szymon (1988- )
(1)
Tobar Héctor (1963- )
(1)
Tyszowiecka Teresa
(1)
Třešňák Vlastimil (1950- )
(1)
Vlasáková Klára (1990- )
(1)
Vopěnka Martin (1963- )
(1)
Vopěnka Martin (1968- )
(1)
Witwicka Emilia (1923-2015)
(1)
Więckowski Maciej (1982- )
(1)
Wołosiuk Krzysztof (1984- )
(1)
Wróbel Agata (tłumaczka)
(1)
Čapek Karel (1890-1938)
(1)
Škvorecký Josef (1924-2012)
(1)
Year
2020 - 2025
(28)
2010 - 2019
(29)
Time Period of Creation
2001-
(30)
1901-2000
(4)
1945-1989
(2)
1989-2000
(1)
Country
Poland
(57)
Language
Polish
(57)
Demographic Group
Literatura polska
(14)
Literatura czeska
(6)
Literatura amerykańska
(1)
Literatura francuska
(1)
Subject
Życie codzienne
(4)
II wojna światowa (1939-1945)
(3)
Kobieta
(3)
Ambasadorowie
(2)
Bezrobocie
(2)
Castro, Fidel (1926-2016)
(2)
Dyplomacja polska
(2)
Dziecko maltretowane
(2)
Dziecko seksualnie wykorzystywane
(2)
Hinz, Krzysztof Jacek (1955- )
(2)
Internaty
(2)
Korespondenci zagraniczni
(2)
Lekarze
(2)
Niemcy (naród)
(2)
Objawienia maryjne
(2)
Pamięć autobiograficzna
(2)
Poeci polscy
(2)
Pogotowie ratunkowe
(2)
Polacy
(2)
Praca
(2)
Ratownicy medyczni
(2)
Relacje międzyludzkie
(2)
Rewolucja kubańska (1956-1959)
(2)
Społeczeństwo
(2)
Szkolnictwo
(2)
Służba zdrowia
(2)
Wykluczenie społeczne
(2)
Aborygeni Australii
(1)
Adaptacja kulturowa
(1)
Afroamerykanie
(1)
Antologia
(1)
Antropologia społeczna
(1)
Architektura krajobrazu
(1)
Architektura polska
(1)
Architektura szwedzka
(1)
Artykuł publicystyczny
(1)
Australijczycy
(1)
Bariery komunikacyjne
(1)
Budownictwo drewniane
(1)
Budownictwo mieszkaniowe
(1)
Buszmeni
(1)
Chorzy
(1)
Cierpienie
(1)
Czesi
(1)
Czystki etniczne
(1)
Degradacja środowiska
(1)
Dorosłość
(1)
Duchowość chrześcijańska
(1)
Dębicki, Tadeusz (1902-1952)
(1)
Eksmisja
(1)
Emigracja
(1)
Epidemie
(1)
Estetyka
(1)
Eutanazja zwierząt
(1)
Feminizm
(1)
Fotografia dokumentalna
(1)
Fotografia krajobrazu
(1)
Foucault, Michel (1926-1984)
(1)
Frustracja
(1)
Ginczanka, Zuzanna (1917-1944)
(1)
Ginczanka, Zuzanna, 1917-1944
(1)
Gospodarka leśna
(1)
Głusi
(1)
Handel ludźmi
(1)
Handel niewolnikami
(1)
Hemon, Aleksandar (1964- )
(1)
Homoseksualizm
(1)
Humor
(1)
Islam
(1)
Język migowy
(1)
Klęski elementarne
(1)
Komunikacja miejska
(1)
Konformizm
(1)
Kremacja
(1)
Kryzys finansowy (2007)
(1)
Kryzys gospodarczy
(1)
Kult maryjny
(1)
Las
(1)
Lekarze a pacjenci
(1)
Lekarze rodzinni
(1)
Lesbijki
(1)
Letniska
(1)
Literatura polska
(1)
Ludność miejska
(1)
Ludy tubylcze
(1)
Macierzyństwo
(1)
Malarstwo czeskie
(1)
Malarze
(1)
Marihuana
(1)
Matki i córki
(1)
Matki i synowie
(1)
Małe miasto
(1)
Miasta
(1)
Miejsce znaczące
(1)
Mieszkańcy wsi
(1)
Migracje
(1)
Mikołajewski, Jarosław (1960- )
(1)
Mina San José
(1)
Mitologia afrykańska
(1)
Miłość
(1)
Subject: work
Matka Boska Bardzka (figura)
(1)
Subject: time
1901-2000
(14)
2001-
(14)
1945-1989
(8)
1801-1900
(5)
1989-2000
(3)
1701-1800
(2)
1939-1945
(2)
2001-0
(2)
1001-1100
(1)
1101-1200
(1)
1201-1300
(1)
1301-1400
(1)
1401-1500
(1)
1501-1600
(1)
1601-1700
(1)
1901-
(1)
1901-1914
(1)
1914-1918
(1)
1918-1939
(1)
Subject: place
Polska
(7)
Hiszpania
(2)
Kuba
(2)
Praga (Czechy)
(2)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(2)
Australia
(1)
Bardo (woj. dolnośląskie, pow. ząbkowicki, gm. Bardo)
(1)
Bośnia i Hercegowina
(1)
Copiapó (Chile)
(1)
Czechy
(1)
Czechy (część wschodnia)
(1)
Demokratyczna Republika Konga
(1)
Egipt
(1)
Gmina Zabłudów (woj. podlaskie, pow. białostocki)
(1)
Kamerun
(1)
Kanada
(1)
Mazury
(1)
Niemcy
(1)
Otwock (woj. mazowieckie ; okolice)
(1)
PRL
(1)
Perły (woj. warmińsko-mazurskie, pow. węgorzewski, gm. Węgorzewo)
(1)
Puszcza Białowieska
(1)
Rosja
(1)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Szwecja
(1)
Tokio (Japonia)
(1)
Warszawa
(1)
Warszawa (woj. mazowieckie ; okolice)
(1)
Wielka Brytania
(1)
Wrocław (woj. dolnośląskie)
(1)
Wsie
(1)
Włochy
(1)
ZSRR
(1)
Zabłudów (woj. podlaskie, pow. białostocki, gm. Zabłudów)
(1)
Genre/Form
Reportaż
(20)
Reportaż polski
(14)
Powieść
(6)
Powieść czeska
(4)
Biografia
(2)
Biografie
(2)
Dokumenty dźwiękowe
(2)
Esej
(2)
Literatura podróżnicza polska
(2)
Reportaż problemowy
(2)
Antologia
(1)
Audiobooki
(1)
Dramat (gatunek literacki)
(1)
Dystopia
(1)
Kryminał
(1)
Książki mówione
(1)
Listy
(1)
Opowiadanie czeskie
(1)
Pamiętniki amerykańskie
(1)
Pamiętniki holenderskie
(1)
Pamiętniki polskie
(1)
Poradnik
(1)
Publicystyka
(1)
Reportaż amerykański
(1)
Reportaż holenderski
(1)
Science fiction
(1)
Sensacja
(1)
Wywiad dziennikarski
(1)
Domain
Socjologia i społeczeństwo
(15)
Historia
(11)
Architektura i budownictwo
(2)
Literaturoznawstwo
(2)
Medycyna i zdrowie
(2)
Religia i duchowość
(2)
Filozofia i etyka
(1)
Geografia i nauki o Ziemi
(1)
Ochrona środowiska
(1)
Opieka nad zwierzętami i weterynaria
(1)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(1)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(1)
Psychologia
(1)
57 results Filter
Book
In basket
(Seria Reporterska)
Kto ma Puszczę Białowieską, ten ma władzę” – tak mówią ludzie, którzy spierają się o to, do kogo należy ten najstarszy las: do leśników czy przyrody? Entomolog, potomkini królewskich strażników puszczy, biolożka, mieszkanka podlaskiej wsi, pogromca kłusowników, poeta, leśnik, konstruktor meblościanki Puszcza, minister Jan Szyszko – wszyscy deklarowali troskę o drzewa.
To książka o walce na opowieści: o pierwotnej puszczy, lesie sadzonym ręką człowieka, lesie naturalnym, lesie bezpowrotnie przekształconym, lesie świerkowym, lesie grabiejącym, lesie pełnym życia i lesie, który umiera.
Dorota Borodaj spotykała się z osobami zaangażowanymi w spór i chodziła z nimi po puszczy. Punktem wyjścia książki Szkodniki są wydarzenia z 2017 roku, gdy przez sześć miesięcy trwały blokady ciężkiego sprzętu, którym wycinano i wywożono z puszczy świerki zaatakowane przez kornika drukarza. Jedna strona sporu widziała w nich gnijący, marnujący się surowiec. Druga – naturalny element cyklu życia lasu, gdzie nawet śmierć ma głęboki sens.
Od 2021 roku między drzewami, o które wtedy walczono, wędrują i umierają ludzie. Na leśne tryby znowu wjechały maszyny.
W puszczy ponownie zaczęła się walka. [Opis wydawcy]
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 630 (1 egz.)
Book
In basket
Ozland : przestrzeń jest wszystkim / Agnieszka Burton. - Wydanie pierwsze. - Warszawa : Wydawnictwo Dowody, 2024. - 451, [3] strony ; 22 cm.
(Seria Reporterska)
Kraina, czyli Country, jest dla australijskich Tradycyjnych Właścicieli najważniejsza: wszystko dla niej, o niej, dzięki niej.
Ozland to opowieść o Australii. O miłości do swojego miejsca na ziemi. O łasych pelikanach skuszonych przez terra incognita, czyli dziki, niczyj ląd zamieszkany przecież od dziesiątek tysięcy lat przez najstarszą, nadal istniejącą kulturę na świecie. O ekscentrycznych Europejczykach omamionych gorączką złota i polowaniach na warkoczyki Chińczyków. O Starych Ludziach wykradzionych z miejsc wiecznego spoczynku na potrzeby europejskiej nauki i muzealnych wystaw. O walce z przemysłem wydobywczym i o katastrofie klimatycznej, przez którą każdego roku giną miliony zwierząt. O tym, że – jak wierzą Rdzenni Australijczycy – jedno wypływa z drugiego i wszystko jest jednością.
Aby opowiedzieć o jakimś miejscu, trzeba w nim żyć, stać się jego częścią, nie wystarczy wpaść na rok lub dwa lata. Agnieszka Burton, mieszkająca od dwudziestu lat w Melbourne, zdziera z mapy Down Under, Oz, Edenu, Elizjum wypolerowaną warstwę lucky country. Powłokę nagromadzoną na australijskiej historii od czasów kolonizacji. Pisze o dwóch Australiach, bo oto spod angielskich nazw geograficznych wychodzą te rdzenne. Między płotami farmerskich stacji wiją się pradawne Ścieżki Śnienia, na mapie wykwitają żółte kropki w miejscach kolonialnych masakr. Dla Pierwszych Narodów przestrzeń od zawsze była źródłem mądrości i darzyły ją one nieskończonym szacunkiem, podczas gdy przybyli na okrętach biali chcieli ją posiąść i sobie podporządkować. Za wszelką cenę.
Burton pojechała na daleki Outback, do tasmańskich lasów deszczowych, do zrujnowanego miasteczka, które w czasach gorączki złota było „królową zachodu”. Spędziła godziny na „przędzeniu słów” z Pierwszymi Narodami. Wysłuchała opowieści o skradzionych kościach Przodków i Skradzionych Pokoleniach, o drzewach narodzin, drzewach kajakach i drzewach przewodnikach, o językach, które trzeba obudzić, o nieustępliwych ekowojownikach, o duchach, spirits, widmach, o prastarych Śnieniach i gwiazdach, które pokazują ludziom, jak żyć, aby nie zniszczyć krainy.
Ponieważ ludzie nie posiadają krainy – to ona posiada ludzi.
[Opis wydawcy]
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
All copies are currently on loan: sygn. 94(9) (1 egz.)
(dostępność ok. 22.12.2025)
Book
In basket
Świdermajerowie / Katarzyna Chudyńska-Szuchnik ; zdjęcia Filip Springer. - Warszawa : Wydawnictwo Dowody, 2023. - 322, [5] stron : fotografie, ilustracje ; 21 cm.
(Seria Reporterska)
Porzucili miasto, by na piaskach zbudować lepszą przyszłość. Dla siebie i innych. Jakób Dietrich, Jan Świech, Stanisław Russek i Izaak Wolfling – czterej budowniczowie podwarszawskich willi i pensjonatów. Ich rodziny, współpracownicy, przyjaciele, potomkowie. Inwestorki i inwestorzy ze stolicy. Przedsiębiorcy budowlani, inżynierowie, architekci. Kobiety prowadzące pensjonaty. Właściciel tartaku. Nielegalni piekarze. Lokatorzy kwaterunkowi. Świdermajerowie. Łączyły ich letnie tryby. Zostały po nich drewniane domy nanizane na nitkę linii otwockiej. Wczoraj pałace z bajek, dziś często rudery. Stawiane dla zysku, teraz generują wydatki. Od czasu do czasu któryś z nich płonie, bo działka jest cenniejsza bez niego. Nieliczni zapaleńcy próbują je ratować. Wtedy taki wskrzeszony dom zaczyna na nowo opowiadać przeszłość. Katarzyna Chudyńska-Szuchnik wsłuchuje się w opowieści zaklęte w architekturze uzdrowiskowej. Bada jej przeszłość i pyta o przyszłość. Tworzy osobisty leksykon drewnianych świdermajerów. Są w nim domy torty, domy duchy, domy ogniska, domy uśpione i domy wskrzeszone, domy skarbonki i domy bezpańskie. To opowieść o tożsamości, którą najłatwiej jest zatracić, wygodniej przekształcić. Najtrudniej utrzymać. [Nota wydawcy]
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia
There are copies available to loan: sygn. XIV 2 [Regionalia] (1 egz.)
Book
In basket
(Stehlík)
To powieść o tym, że najtrudniejsze walki toczymy we własnej głowie.
Marie lubi dotykać nieznajomych. Intencjonalnie. „Kiedy kasjer daje mi resztę – wyznaje – przywieram palcami do jego dłoni, jakbym chciała się do niej przykleić”. Pcha się w kolejkach, siada w ścisku. Staje wśród czekających na metro lub tramwaj. „A kiedy jesteśmy już w środku, opieram się o nich, chwytam poręcz kilka centymetrów od cudzej dłoni, a potem pomału, pomalutku, po-ma-lu-sień-ku przysuwam swoją coraz bliżej i bliżej”.
Obawia się, że chyba nigdy nie była w pełni sobą. „Zawsze tylko pomieszkiwałam w światach innych ludzi. Wprowadzałam się do nich jak do cudzych domów”. Czuje się jak „rama bez obrazu. Szczotka bez szufelki. Półprosta. Nieskończone zda…”.
Środki lokomocji dają jej szansę na bliskość, zaś podróż koleją – możliwość rozmowy z samą sobą. Do wtóru stukotu kół wagonów, przy akompaniamencie rytmicznych dźwięków pociągu Marie snuje opowieść – o sobie, o rodzinie i słodko-gorzkim dzieciństwie, o poszukiwaniu sensu na warsztatach medytacji i kursach reiki, o siostrze, która niespodziewanie odeszła, i pustce, której nie sposób zasypać. O strachu przed nieistnieniem. A także o wszystkich, którzy dobrowolnie zdecydowali się na śmierć.
W myślach Marie wciąż powraca dziewczyna, która na miejsce ostatnich chwil swojego życia wybrała tory praskiego metra.
To konsekwentnie rytmiczna proza jak konsekwentny jest rytm jadącego pociągu. Pisarz Jáchym Topol powiedział, że jest pod wielkim wrażeniem książki – tego rytmu właśnie, jej dialogów i konstrukcji. W 2021 roku Śmierteńka zdobyła Nagrodę Literacką Unii Europejskiej. Czescy krytycy są zgodni: to jedna z najciekawszych czeskich powieści ostatnich lat.
[https://lubimyczytac.pl/ksiazka/5084840/smiertenka]
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 821-3 (1 egz.)
Book
In basket
Biegnij, mała, biegnij / Anna Goc. - Wydanie pierwsze. - Warszawa : Wydawnictwo Dowody, 2024. - 156, [4] strony ; 22 cm.
(Seria Reporterska)
To kameralne reportaże o intymnych tragediach, zmaganiach z systemem i doświadczeniach nie do zapomnienia. Także o walce o godność i przyszłości, która jest do wygrania.
Matka, która nie może zapomnieć uwag nauczycielki tańca: „Pani córka ma za krótkie ręce”. Odchodząca z zakonu dziewczyna, która wreszcie czuje się wolna, ale słyszy od przełożonej: „Tak się siostrze tylko wydaje”. Dorosła kobieta, którą prześladuje powtarzane przez matkę zdanie: „Jesteś gruba”. Egzorcyzmowana nastolatka, która pyta: „Dlaczego ja? Moglibyście zapukać do następnych drzwi. W co drugim domu w tym mieście są opętani”. Pacjentka, która z wizyty u ginekologa zapamiętała tylko jedno zdanie: „Laleczka się nie boi”.
Anna Goc, laureatka Nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego za książkę Głusza, pisze w Biegnij, mała, biegnij o kobietach. Nie są to historie z pierwszych stron gazet, raczej takie, w których wiele z nas może odnaleźć echa własnych. Reporterka wybrała swoje reportaże z lat 2013–2023 publikowane w „Tygodniku Powszechnym” i dopisała nowe.
Opowiada o współczesnej Polsce, która rzadko bywa kobietą. [Opis wydawcy]
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 316 (1 egz.)
Book
In basket
To był tylko pies : o żałobie po zwierzętach / Daria Grzesiek. - Wydanie pierwsze. - Warszawa : Wydawnictwo Dowody, 2025. - 157, [3] strony : fotografie ; 22 cm.
(Seria Reporterska)
Kinga była ulubienicą Poznania – płakało po niej całej miasto. Suczki Tusia i Ziutka na ostatni posiłek zjadły to, co szkodziło im za życia: pierwsza łososia i zielone oliwki, druga parówkę. Żółw E.T. dostał imię po dzielnym ufoludku z filmu Spielberga – pokonał go zepsuty kabel grzewczy w skrzyni do hibernowania.
Daria Grzesiek zebrała opowieści opiekunów, którzy doświadczyli śmierci swoich zwierząt. Zrobiła to, ponieważ sama mierzyła się z chorobą, cierpieniem i odejściem swojej Ziuty. Wtedy uświadomiła sobie, że nie wie, w którym momencie najlepiej podjąć decyzję o eutanazji ani jak zorganizować taki zabieg, co zrobić z ciałem, jakie są możliwości pochówku zwierzęcia i w końcu – jak poradzić sobie z bólem po stracie. Jej bohaterowie stanęli przed podobnymi dylematami: ile kosztuje kremacja świnki morskiej, a ile konia? Czy eutanazja wygląda jak spokojne usypianie? Czy na pogrzebie zwierzęcia są przemowy, modlitwy, śpiewy? W jaki sposób upamiętnić zmarłego innego gatunku?
Koty i psy, ale również słoń, świnki morskie, żółwie, koń i kury. Historie ich oraz ich opiekunów są historiami o śmierci – więc o życiu. O trosce i odpowiedzialności, o dzieleniu codzienności, o wspólnych radościach, przyjaźni, planach, oddaniu, poświęceniu, o chorobie, pożegnaniu i o tym, jak przeżyć żałobę, gdy otoczenie reaguje wzruszeniem ramion: daj spokój, to był tylko pies. [Opis wydawcy]
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 636 (1 egz.)
Book
In basket
Co widziała Matka B. : opowieści z Barda / Tomasz Karamon. - Wydanie pierwsze. - Warszawa : Wydawnictwo Dowody, 2024. - 219, [4] strony : mapa ; 22 cm.
(Seria Reporterska)
Bardo w buddyzmie oznacza stan przejściowy między kolejnymi wcieleniami, a na Śląsku to miejscowość u wrót ziemi kłodzkiej. Miasteczko z wielkim kościołem skrywa skarb, którym przez wieki opiekowali się Polacy, Czesi i Niemcy – Matkę Bożą. Przez niemal tysiąc lat przesuwały się granice, wybuchały wojny i epidemie, waliły się góry i wzbierały wody, ludzie brali się za łby z imieniem Boga na ustach, a ona przyglądała się temu łagodnie uśmiechnięta, wysłuchując błagań o wstawiennictwo, łaskę, zwycięstwo i ratunek.
Mieszają się tu fakty historyczne, wspomnienia mieszkańców, tajemnicze notatki odnalezione po latach, wierzenia, legendy, plotki i dokumenty, modlitwy i przepisy na piernik. Jest czeski rycerz ze złamaną nogą, Meluzyna, co zgubiła dzieci, drzemiąca bestia spod Warthabergu, dentysta z SS, są oddychające organy, trzy Luksemburki wywożące Matkę Bożą w dziecięcym wózku, jest mnich, po którym zostało tylko ramię i wiatr, co kieruje się własną, raczej diabelską logiką, a jej sens znają nieliczni, którzy chętnie go wyjawią – wystarczy postawić im w karczmie dwie kwarty klasztornego piwa.
Tomasz Karamon – pasjonat Barda od ćwierć wieku – ożywia historię, pokazując, w jaki sposób przeszłość i teraźniejszość przeplatają się tutaj w niekończącym się cyklu. Podobnie wosk nieustannie przetapiany na dary wotywne – oczy, serca, ramiona, kręgosłupy, uszy, języki, zęby, nogi, głowy, piersi i ropuchy symbolizujące macicę – krążył w nieskończonym cyklu próśb i podziękowań zanoszonych do Matki Bożej, wędrując między kościołem a zakładem odlewacza i kramami. Karamon opowiada o ludziach próbujących przezwyciężyć swoje demony, miejscach, których nazwy przechowują pamięć o wojnach i katastrofach, o cudach i dziwnym żywiole, w którym to wszystko się miesza: czasie. Ostatecznie immer passt alles zu allem – wszystko zawsze pasuje do wszystkiego. [https://dowody.com/ksiazka/co-widziala-matka-b/]
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 2 (1 egz.)
Book
In basket
Worek jest pojemny: pomieścił znoszoną sukienkę, trzy garście orzechów pekan oraz warkocz Rose. Dzięki tym przedmiotom dziewięcioletnia Ashley wiedziała, że chociaż sprzedali ją handlarze niewolników, nigdy nie zostanie sama, bo matka sercem będzie przy niej. Służył kolejnym pokoleniom kobiet: najpierw zniewolonej Rose, potem jej zniewolonej córce Ashley, aż w końcu prawnuczce Ruth. Ta ostatnia wyszyła na worku jego historię, kończąc ją słowami swojej prababci: „Moja Miłość jest w nim na zawsze”. Płócienny worek – świadek historii czarnych kobiet – jest jednak dowodem nie tylko ich cierpienia, ale przede wszystkim siły i triumfu. Piekło niewolnictwa Karoliny Południowej, rozdzielanie rodzin przez dopisywanie ich członków do listy mebli i odbieranie im godności – to nie wystarczyło, by zatrzymać słowa miłości matki do córki, by zniszczyć rodzinne więzy podtrzymywane wbrew przeciwnościom losu. Tiya Miles snuje opowieść o życiu Rose, Ashley i Ruth, szukając ich śladów w źródłach nierzadko rażąco niekompletnych ze względu na systemowe pomijanie w nich czarnych. Autorka wypełnia luki w dokumentach, odwołując się do przedmiotów życia codziennego, i opowiada w ten sposób wielowymiarową historię niewolnictwa i późniejszej niepewnej wolności w Stanach Zjednoczonych. Dzięki temu pokazuje, czym dla zniewolonej czy zniewolonego była garść orzechów, jak wyzwalające, ale i niebezpieczne mogło być posiadanie porządnej sukienki oraz jaka otucha płynęła z możliwości okrycia się, kiedy stało się na podeście aukcyjnym. Nawet jeśli za okrycie służył jedynie płócienny worek.
Książka Wszystkie rzeczy na drogę ­zdobyła wiele nagród, między innymi National Book Award w kategorii non-fiction. Została też ogłoszona jedną z najlepszych książek 2021 roku według krytyków z „Washington Post”, „New York Times” i „Kirkus Reviews”. [Nota wydawcy]
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 94(7) (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
O dostępność zapytaj w bibliotece (1 egz.)
Book
In basket
Tchórze / Josef Škvorecký ; przełożyła z języka czeskiego Emilia Witwicka. - Wydanie drugie, poprawione. - Warszawa : Wydawnictwo Dowody, 2025. - 429, [3] strony ; 21 cm.
(Stehlík)
Pierwsze zdania "Tchórzy", debiutanckiej powieści Josefa Škvoreckiego, należą do najważniejszych zdań w literaturze czeskiej. Dla bohaterów książki ważniejsze od hitlerowców, okupacji, powstania i rewolucji są jazz, miłość i dziewczyny. „Mit walki i ofiary ustąpił mitowi jazzu jako formy sprzeciwu” – pisał Witold Nawrocki w posłowiu do pierwszego i dotychczas jedynego polskiego wydania tej powieści w 1970 roku.
Akcja zaczyna się w piątek 4 maja 1945 roku i trwa tydzień. "Tchórze" opowiadają o powstaniu majowym (częściej zwanym powstaniem praskim) w małym mieście na wschodzie Czech – Kostelcu. Głównym bohaterem jest młodzieniec Danny Smiřický – alter ego pisarza. Danny pojawia się również w kolejnych książkach Škvoreckiego, także w tej najsłynniejszej: "Przypadkach inżyniera ludzkich dusz".
Młodym ludziom z powieści wydaje się absurdalne, że ich ojcowie nagle mieliby się stać bohaterami prawdziwego powstania przeciw okupantom: „To będzie heca, jak mój stary zamknie interes i pójdzie z fuzją na Niemców”. Taką wizję walki ośmieszają słowami: „To są idioci. Takie osły stracą głowę, gówno zwojują, rozeźlą Niemców, a my wszyscy za to zapłacimy”.
Czeską odmianę "Kolumbów. Rocznik 20" Škvorecký napisał między rokiem 1948 a 1949, wyszła jednak dopiero dziesięć lat później. Wywołała nieprawdopodobną wrzawę medialną, nagonkę na autora i książkę, została potępiona przez prezydenta na zjeździe partii, a dyrektor wydawnictwa, a kilku redaktorów – w tym redaktor naczelny – stracili pracę. Sam pisarz został zwolniony z redakcji czasopisma „Světová literatura”.
Książkę zrehabilitowano – i wydano na nowo – w 1964 roku.
"Tchórze" wyznaczyli nowy styl w czeskiej literaturze dzięki użyciu bardzo potocznego języka, a także „autentycznych” dialogów o niczym, które mają celowo odwlekać najmocniejsze punkty akcji.
Josef Škvorecký był chyba pierwszym, który w powojennej Czechosłowacji powiedział na głos, że to, co intymne i osobiste, może być ważniejsze od tego, co publiczne i patriotyczne. Owszem, w czasie drugiej wojny światowej działa się Historia, ale myślenie o dziewczynach było czymś o wiele ważniejszym. „A w rezultacie nie było ważne nic”.
[https://dowody.com/ksiazka/tchorze/]
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 821-3 (1 egz.)
Book
In basket
Mała empiria / Katarzyna Sobczuk. - Wydanie pierwsze. - Warszawa : Wydawnictwo Dowody, 2024. - 233, [7] stron ; 18 cm.
Objawy: skłonność do wzruszeń byle czym, poczucie, że wszystko jest trochę anachroniczne, wysyłanie życzeń dalekim krewnym, tkliwość na widok wyrastających spod chodnika źdźbeł trawy, ględzenie i zapominanie, wspominanie i kolekcjonowanie sumy dobra, dokarmianie ptaków i wynoszenie resztek jedzenia na kompost z nadzieją, że jakieś małe zwierzę je zje.
Rozmarudzenie pomieszane z troską o siebie, traktowanie siebie z nową ostrożnością i powagą uznałam za pierwszy objaw starości Katarzyna Sobczuk tropi symptomy powolnej zmiany, oznaki starości, przygląda się wiekowi średniemu, a także tej dziwnej pułapce, gdy jednocześnie jest się dzieckiem starzejących się rodziców oraz coraz starszym rodzicem dziecka.
Jak wybaczyć ojcu starzenie się? A jak samemu nie wpaść w pułapkę starczych nawyków?
"Nic jeszcze nie wiem o prawdziwej starości, ale mam o niej pewne wyobrażenie. Wczoraj zjadłam zupę, opłukałam talerz i położyłam na niego drugie (krokieta). Wtedy poczułam, że mogę jednak coś napisać coś już wiem".
"Mała empiria" to esej uczestniczący o wczesnej starości i zagadce rodzicielstwa. Nie ma tu jednak perspektywy psychologicznej ani naturalistycznego skupienia, to rejestr małych, codziennych epifanii.
[Opis wydawcy]
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 821-4 (1 egz.)
Book
In basket
(Stehlík)
Pan Moritz jest czeskim malarzem. Utrzymuje się z malowania żółtych obrazów dla Chińczyków mieszkających w Niemczech. Jest przekonany, że uwielbiają żółty kolor. Wynajmuje mieszkanie wspólnie ze swoim przyjacielem, również czeskim emigrantem. Każdy dzień rozpoczynają od rytuału jajka: „Pan Moritz podszedł do stołu, siadł na jednym z dwóch krzeseł i, jak co rano, obtłukł swe jajko o kant biurka. – Niech pan nie obtłukuje co rano swego jajka o moje biurko! – zaprotestował pan Prag, jak co rano”. Nad ich rutynowym życiem wisi tajemnica zniknięcia rodziców pana Moritza, któremu jest ona najzupełniej obojętna, za to intryguje jego przyjaciela i staje się w konsekwencji katalizatorem festiwalu słodko-gorzkich znajomości. Powieść Třešňáka może być uzupełnieniem losów Czechów opisywanych przez Mariusza Szczygła w Gottlandzie. „Pewien komik – pisał Szczygieł – występuje dla żołnierzy pogranicza i ucieka z rodziną do Niemiec podczas przerwy w występie. Akurat nikt nie pilnuje granicy, bo wszyscy czekają na drugą część programu. (…) Były ambasador w Bułgarii ucieka ukryty w dużej skrzyni na książki, którą ambasador Meksyku zgłasza jako bagaż osobisty”. Tak wyglądały ucieczki z Czechosłowacji po zwycięstwie komunistów w 1948 roku i zamknięciu kraju. Rodzice tytułowego pana Moritza także zbiegli za granicę. W dniu ucieczki – 16 kwietnia 1950 roku – zrobili sobie wspólne zdjęcie. Pan Moritz miał wtedy dziewięć miesięcy. „Już przed fotografowaniem ojciec napoił mnie odwarem z maku i wlał we mnie jeszcze pół setki rumu. Potem owinęli mnie w koce i śpiącego położyli w bagażniku starego forda stanowiącego własność mojego stryja. Położyli mnie w przegródce na zapasowa oponę i przykryli skrzynką z narzędziami” – opowiada główny bohater. Po przebudzeniu nigdy już rodziców nie zobaczył. To zdjęcie staje się dla Třešňáka, który w powieści przyjmuje pseudonim pan Prag (po niemiecku Praga),inspiracją do śledztwa, co naprawdę przydarzyło się rodzicom Moritza. Mikropowieść Vlastimila Třešňáka inspirowana jest emigracyjnym życiem – jego własnym i Václava Martínka, przyjaciela pisarza. Akcja nie ma w sobie krztyny patosu. Cechują ją raczej lekkość i sarkazm Kurta Vonneguta. [https://lubimyczytac.pl/ksiazka/5054508/to-co-najistotniejsze-o-panu-moritzu]
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 821-3 (1 egz.)
Book
In basket
(Stehlík)
W mieście pojawia się kula. Ma trzy metry średnicy, wisi kilkadziesiąt centymetrów nad ziemią. Nie rusza się. Wydaje się odporna na próby zniszczenia. Nie da się jej przesunąć. Niczego nie robi, nikomu ani niczemu nie szkodzi, nie zawadza – po prostu jest.
Część mieszkańców zaczyna pielgrzymować do tajemniczego obiektu. Inni usiłują wyjaśnić jego obecność i sens. Jednocześnie coraz częściej dochodzi do dziwacznych, a nawet niebezpiecznych zachowań… Nie można dłużej ignorować długo tłumionych frustracji, nerwic, wyczerpania czy problemów z klimatem.
Milcząca obecność kuli nieodwracalnie (chyba) zmienia świat.
To proza, uznana w Czechach za odmianę gatunku s.f., ale zdaniem Mariusza Szczygła, autora czeskiej serii Stehlík w Wydawnictwie Dowody, to jednocześnie s.f., powieść surrealistyczna i społeczna. W formule lekkiego science fiction Klára Vlasáková proponuje krytyczne spojrzenie na kryzys klimatyczny, bezsensowną pracę, uzależnienie od leków i rozpad relacji. „To jest coś, czego w czeskiej literaturze jeszcze nie widziałam – mówi tłumaczka książki, Anna Radwan-Żbikowska. – Myślę, że polscy czytelnicy takiego obrazu ludzkości też się nie spodziewają”.
Jeden z zachwyconych czeskich czytelników uważa, że obok kryzysu klimatycznego, robotyzacji miejsc pracy i powszechnego załamania kondycji psychicznej mierzymy się z czymś jeszcze gorszym: końcem naszej wyobraźni i brakiem rozwiązań wyzwań przyszłości. Nie padają jednak żadne przekonujące odpowiedzi czy wizje naprawy świata, ale pokazanie fermentu, jakiego doświadczają bohaterowie, jest samo w sobie szalenie wartościowe.
Wystarczy sobie wyobrazić, że kula już tu jest. [Opis wydawcy]
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 821-3 (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 821-3 (1 egz.)
Book
In basket
(Seria Reporterska)
Zanim napisał "Pamiętnik z powstania warszawskiego", był dziennikarzem. Na każdym rogu ta sama truskawka to zbiór nigdy niepublikowanych w formie książki tekstów prasowych Mirona Białoszewskiego. Jego reportaże, impresje reporterskie i wywiady ukazywały się przez niemal pięć lat na łamach „Kuriera Codziennego”, „Wieczoru Warszawy” i „Świata Młodych”. W czerwcu 1946 roku Białoszewski rozpoczął swoją dziennikarską przygodę artykułem napisanym z obozu studentów w Leśnym Zdroju: „Placówka uniwersytecka, położona o trzy kilometry od granicy polsko-czeskiej, pośród dość znacznej ilości repatriantów, ale jeszcze większej Niemców (zawsze pewnych siebie) (…)”. Prowadził czytelników powstańczymi szlakami Starego Miasta („Jeszcze jeden skok przez wyłom na śmietnik, na stołek i… Rybaki 5. Można wyjść na ulicę”). Wszedł na szczyt spalonego wieżowca Prudentialu – przedwojennego symbolu nowoczesności, i chodził po jego belkach konstrukcyjnych niczym linoskoczek, co uwiecznił na zdjęciu fotoreporter, a my przerobiliśmy zdjęcie na rysunek i umieściliśmy go na okładce książki. Narzekał na zaśmiecenie stolicy plakatami („»Uśmiech mody« uśmiecha się do nas co pięć metrów”), opisał warszawskich sprzedawców oszukujących na wadze dorszy („na kilogramie ryb brakuje bardzo często po dwadzieścia deka”) i zachwycał się Oresteją wystawioną przez Teatr Polski. „Chór dziewic w barchanach, bogowie we flaneli, ale Atena w jedwabiu” – pisał o kostiumach aktorów. W cyklu wywiadów pytał mieszkańców stolicy o warunki pracy, pensje, mieszkanie. Osiemnastoletnia Hanna Pitrasiewicz, piaskarka w „płaszczyku wiatrem podszytym”, cieszy się, że kupiła ziemniaki na zimę. Danuta Plebanek, dziewiętnastolatka pracująca w księgarni, marzy o nauce zawodu, ale teraz „musi ze swoimi planami poczekać. Choć straciła tyle lat przez wojnę”. Teksty Białoszewskiego przypadłyby do gustu futurystom: „Migają półnadzy robotnicy niosący narzędzia. W dużej hali działu mechanicznego stoi pośrodku na specjalnym rusztowaniu kadłub naprawionej barki. Obok w dziale kotlarsko-kowalskim miarowy łoskot. W fontannach iskier lśnią stalowe młoty. Wznoszone silnie oburącz mijają się z rozpaloną twarzą – do góry – zamach – w dół…”. I socrealistom: „Marszałkowska uniesie dalej jezdnię ponad nowym Dworcem Gdańskim (nr 6) i wpłynie szeroką rzeką asfaltu na Żoliborz, niosąc jakby w nurtach tej jezdni między nowoczesne, gładkie olbrzymy bloków mieszkalnych odbicia kolumnad i attyk starych, empirowych pałaców”. Na każdym rogu ta sama truskawka to opowieści o mieście dźwigającym się z popowstańczej pożogi i o ludziach straumatyzowanych wojną, którzy próbują ułożyć sobie życie na nowo. To również dokument czasu o zmianach politycznych, które znalazły odbicie w prasie – od tekstów, w których poeta-reporter mógł bawić się językiem, po socrealistyczne produkcyjniaki. Białoszewski pokazuje w swoich reportażach miasto, które – jak pisał – „wywyższa [się], włazi pod górę, po skarpie, po wieżowcach, świeci, spada, topi się w wodzie, drży, całe od góry do dołu, gasi, zapala, zmąca, i od początku…”. Na każdym rogu ta sama truskawka to Miron Białoszewski od początku. [https://lubimyczytac.pl/ksiazka/5010181/na-kazdym-rogu-ta-sama-truskawka-1946-1950]
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 821-92 (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 821-3 (1 egz.)
Book
In basket
Nie hańbi / Olga Gitkiewicz. - Warszawa : Wydawnictwo Dowody na Istnienie, 2017. - 217, [2] strony ; 21 cm.
(Seria Reporterska)
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 316 (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 308 (1 egz.)
Book
In basket
Różewicz : rekonstrukcja. T. 1 / Magdalena Grochowska. - Wydanie pierwsze. - Warszawa : Wydawnictwo Dowody na Istnienie, copyright 2021. - 535, [1] strona : ilustracje, fotografie ; 25 cm.
Na pytanie: „Kim jesteś?”, Tadeusz Różewicz odpowiedział przed laty: „Kto mnie uważnie czyta, ten wie”. Z jego utworami w ręku Magdalena Grochowska podąża za nim przez krajobrazy, wśród których wzrastał, przez idee, które go kształtowały, i przez historię, która przełamała jego los. W pierwszym tomie reporterskiej biografii poety autorka wnika w dzieje rodziny. Rekonstruuje okoliczności, w jakich żydowska dziewczynka – matka Różewicza – opuściła swe gniazdo, a później wymknęła się Zagładzie. Odtwarza dramat żołnierza AK, którego presja polityczna uczyniła dezerterem. I dramat człowieka poparzonego wojną, który zrewolucjonizował polską poezję, choć „po Auschwitz” miała zamilknąć. Grochowska opowiada czule o jego powrocie do życia w latach krakowskich i gliwickich, o Różewiczu mężu, ojcu, synu. Ukazuje uwikłanie w socrealizm i uwolnienie, narodziny Różewicza dramatopisarza. Magdalena Grochowska nie odpowiada wprost na pytanie o to, jakim był człowiekiem, ale odsłania jego nieznane dotąd twarze. [https://lubimyczytac.pl/ksiazka/4994459/rozewicz-rekonstrukcja]
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia
There are copies available to loan: sygn. 821(091) pol. A/Z (1 egz.)
Book
In basket
Świadek / Robert Rient. - Warszawa : Wydawnictwo Dowody na Istnienie, cop. 2015. - 179, [2] s. ; 21 cm.
(Seria Reporterska)
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 929 (1 egz.)
Filia nr 2
There are copies available to loan: sygn. 929 (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again